Тази година дойде моментът, който феновете на състезателните RTS игри очакват от около десет години. StarCraft беше игра, която радикално промени не само моя живот, но и животът на милиони други по света. Предполагам за никого не е изненада, че StarCraft II спечели престижната награда "Игра на годината според Stilgar" и конкуренцията няма смисъл дори да се споменава.
Тъй като вече написах
доклад за самата игра няма да се повтарям и да обяснявам що е то StarCraft, а който не знае трябва да се засрами, да си вземе един месец неплатен отпуск и веднага да опита да получи поне бегла представа за последните дванайсет изгубени години.
Когато избирам на коя игра да присъдя престижната награда оценявам много компоненти като състезателен потенциал, внимание към детайла, техническо изпълнение, възможност за преиграване и други. Не всички тези компоненти са с еднаква тежест. Един от по-важните компоненти е стойността на играта за различни прослойки играчи. Очевидно StarCraft II е практически идеална игра за hardcore играчите защото е електронен спорт в най-чист вид. Само шест месеца след излизането на играта вече има стотици професионални играчи включително някои абсолютни легенди на електронните спортове като
SlayerS_`BoxeR` и
NaDa. Въпросът е има ли играта стойност за играчи, които нямат намерение да игрят сериозно.
Една очевидна причина несериозните играчи да се интересуват от StarCraft II е кампанията, но това е краткотрайно забавление и няма как да задържи дългосрочен интерес. StarCraft II има много по-сериозна мисия. По всичко личи че играта има потенциала да се превърне в първия електронен спорт, който да стане интересен за масовия геймър, а не само за хората, които по принцип се занимават на някакво ниво със състезателни игри. Този потенциал се базира на някои технически възможности на играта като например функциите предоставени на наблюдателите по време на играта. Важни са и няколко характеристики на самата игра като лесна различимост на различните единици, сравнително малък набор от единици, които трябва да се познават за да се разбира играта и т.н. Последното например е голям проблем в състезателният World of WarCraft. Дори човек като мен, който има някакви познания по играта не може да разбере какво става в един състезателен мач. Различимостта на различните магии и умения е ужасна, а броят на уменията, които трябва да се познават е просто абсурден за човек, които не е играл много сериозно.
Има обаче едно нещо около StarCraft II, което е много по-важно от горните неща, а именно обществото на играчите. Състезателната природа на играта провокира голям интерес към състезателната сцена и съответно голям брой професионално организирани турнири. Роди се и специална порода играчи, които се занимават, често професионално с коментиране на StarCraft II игри. Записите обикновено се качват в YouTube и имат милиони зрители, както и съвсем истински рекламодатели. Върхът на сладоледа в тази област е турнирът
GSL. Всичко там е организирано на много професионално ниво. Има коментатори на английски, които не просто разбират играта, но имат ясна дикция и опит. Нивото на продукцията е сравнимо със спортен канал. Може да се чуят биографии на играчите, да се видят статистики и други неща нормални за спортно събитие излъчвано по голяма телевизия. Самите играчи играят в изолирани кабинки пред публика, която гледа на големи екрани. Мачовете се излъчват на живо по Интернет, а коментаторите обясняват и подробности на високо ниво, както и неща за начинаещи за да може на всеки да му е интересно. За съвсем скромна сума може да се закупи достъп до stream с високо качество както и до записи на предаванията. Тези, на които не им се плаща могат да гледат първата игра от всеки мач (обикновено мачовете са две от три игри) безплатно или live stream с по-ниско качество.
По принцип не бях сигурен дали StarCraft наистина има този ефект, защото все пак аз винаги съм бил фен на състезателните игри и имам сериозна история с много такива включваща множество турнири, обаче когато видях тази
статия от човек, който няма такива пристрастия се убедих, че се задава нещо много голямо. Аз ще съм част от него и няма причина ти да не си.