Работата ми е тежка, но трябва да се свърши. Трябва да дам най-престижната награда, за която всички разработчици на игри мечтаят, а именно "Игра на годината според Stilgar". Веднага си признавам, че тази година не играх други нови игри и всъщност избрах само една, която имаше най-голям шанс да стане игра на годината и просто проверих дали е достойна. Тази игра беше
BioShock Infinite. В моя защита мога да кажа, че изиграх всички игри от поредицата за да наваксам и това което ще прочетете ще се отнася до цялата поредица.
BioShock е first person shooter игра с елементи на RPG. Геймплеят не е нещо невиждано, но е изключително качествен и дори има няколко иновации. Героят разполага със стандартен комплект пушкала, а в добавка има специални умения приличащи на магии (но с научно обяснение). RPG елементите в първите две игри са комплект от perks, които правят някои оръжия по-мощни или подобряват ефективността по друг начин например като увеличат скоростта на движение. Дизайнът на нивата съдържа умерена доза нелинейност без опасност от досадно изгубване.
От гледна точка на геймплея BioShock Infinite съдържа може би най-сериозната иновация, която поредицата е дала на жанра, а именно Elizabeth. Elizabeth е sidekick герой, който обаче не се бие с лошите (като Спиндерман), а работи като подвижна банка с power ups. По време на битката тя подхвърля това от което играчът се нуждае най-много. Ако свършат мунициите за някое оръжия тя подхвърля точно тези муниции, ако играчът е ранен ще получи аптечка. Това помага да чувстваме NPC-то доста по-близо и да ни е мъчно когато му се случи нещо лошо.
BioShock 1 и
BioShock 2 следват класическата схема на shooter игрите където играчът може да носи всички намерени оръжия, а Infinite предлага конзолен модел където оръжията са само две а щитът се регенерира. Аз вече съм казвал, че точно тези две неща ги смятам за положителни, но все пак намирам първите две игри за по-добри. Третата предлага и елемент от типа "на релси" където героят закачен на кука се движи по въздушното метро. Целта очевидно е да се насладим на гледките в летящия град Колумбия, но като геймплей е скучничко. RPG елементите са притъпени до степен на безсмисленост (например аз не мога да си представя причина да се upgrade-ва друго освен щита). За радост поне са ни спестили малоумните quick time events. Като цяло тази критика е видна само на фона на предишните две игри и всъщност играта е доста приятна. Един общ недостатък на всички игри от поредицата е небалансираната трудност, която прави някои места да се минават елементарно докато други са ненормално трудни.
Това, което прави BioShock Infinite игра на годината обаче е цялостната атмосфера. Геймплеят със сигурност допринася за нея, но още по-важни са историята и великолепният арт. Градовете, в които се развива действието (Rapture и Columbia) са нарисувани със специфичен и разпознаваем стил свързан с времето, в което се развива действието. Миналото и причините за изграждането на градовете са предадени чрез аудио записи, които играчът намира по нивата докато героите плетат интриги.
Историята във всяка от игрите е силно философска, политическа и религиозна. В трите игри главният "лош" е човек напуснал нормалната цивилизация за да създаде свой свят (град) извън нея. Rapture е изграден на дъното на океана, а Columbia се носи в небесата. Във всяка от трите игри идеологът се проваля заради краен екстремизъм, който го кара дори да предаде идеите си за да ги защити. Моят най-любим герой разбира се е Andrew Ryan образ вдъхновен от
Ayn Rand и следващ философията ѝ.
Самият плот е сравнително интересен и съдържа няколко обрата. В този смисъл BioShock Infinite е най-сложен и директно мога да кажа, че авторите са прекалили и дори са се оплели. От друга страна ако смяташ, че най-големият недостатък на филми като Inception и Cloud Atlas е че са прекалено очевидни и не съдържат достатъчно двусмислици и място за интерпретации то Infinite сигурно ще ти допадне много.
Определено не може да се каже, че BioShock игрите са за всеки, но за фенове на shooter игри с история това е прекрасна игра. Разбира се ако Half-Life и Prey са сред любимите ти заглавия едва ли чакаш аз да те информирам за BioShock. А сега заминавай да играеш, would you kindly?