Благодарен съм на Русия за свободата на България... Не!

Благодарен съм на Русия за свободата на България... Не!
   Тази статия оригинално е публикувана на английски тук и не е предназначена за българи поради простата причина, че се очаква тези неща да са известни на българите.

   Днес е 3ти март – националният празник на България. Аз не съм особен патриот, но се дразня много когато чета Интернет коментари на руснаци твърдящи, че българите трябва да са благодарни на Русия за нашето освобождение. Затова пиша тази статия и затова тя е на английски (с българска версия). Щях да я напиша на руски но съм роден твърде късно и не са ме карали да го уча в училище.

   България получава свободата си като резултат от война между Руската империя и Османската империя. Защо "война", а не "войната"? Ами защото е имало много войни между тези две империи. Wikipedia има списък на повече от десет. И това ни води до първата важна (опорна) точка – Руската империя не е водила нито една война с цел да освободи България. Руската империя е воювала с Османската империя за собствените си икономически и политически интереси. Виждал съм руснаци да твърдят, че техните пра-пра-дядовци са дали живота си на българска земя за свободата на България. Не, не са. Те са дали живота си за интересите на Руската империя по онова време.

   В допълнение е важно да се отбележи, че българите не са седяли пет века да чакат руснаците да дойдат и да им подарят свобода. Имало е многобройни въстания, смачкани от Османската империя, но това не е обезкуражило хората и въстанията са ставали все по-чести. Българите никого не са чакали. Българският национален герой Васил Левски е бил убеден, че България трябва сама да постигне свободата си защото в противен случай този, който ни освободи ще ни пороби. Оказва се че е бил прав защото както изглежда благодарността на българите към Русия е използвана злонамерено през цялото време от освобождението до днес и вероятно ще бъде използвана и в бъдеще за прокарване на руски интереси. Лично си спомням учебниците пълни със съветска пропаганда във всеки материал за освобождението.  Дори материалите за други, неуспешни въстания, които са удавени в кръв се коментираха в контекст от вида на "вижте какво става като се опитвате да правите нещо без Русия". Между другото в последно време ми изглежда, че въстанията са били вдъхновени по-скоро от САЩ отколкото от Руската империя. Левски е искал "чиста и свята република", а няколко въстания са използвали лозунга "свобода или смърт" (за протокола – било е смърт).

   А щеше ли България да успее да се освободи без помощта на Русия? Мисля, че отговорът на този въпрос е твърдо "да". За начало Османската империя по това време е воювала непрекъснато и с всеки, а противниците и са търсили съюзници. Ако не е била Русия може би Австро-Унгария е щяла да води освободителна война. Най-важното е че Османската империя се е разпадала по икономически причини. Тя просто не е можела да се издържа и да се справя с икономическото напрежение от новите световни сили. В крайна сметка през 1885 България е разделена на две, а Източна Румелия, която по онова време е полу-автономна част от Османската империя е обявена за част от България без подкрепата на Русия и без никакви военни действия. Толкова слаба е била Османската империя по онова време. С или без руснаците българите са щели да се освободят до няколко десетилетия.

   Все пак нека се върнем над това, което всъщност се е случило. Дали руснаците са влезли триумфално в България да подарят свобода докато българите хвърлят цветя и им благодарят? Не, изобщо не е станало така. Хиляди българи са се били и умирали заедно с руснаците в съвсем истински битки. Най-забележителна е битката за Шипка където армия състояща се предимно от българи водени от руски генерал задържа четири-пет пъти по-голяма османска армия в продължение на три дни (всъщност повече, но три са важните) и така дава критично време на другите руски войски да пристигнат. Според историческите източници българите са удържали позиции дори след като руснаците са отстъпили от някои от тяхните. Към края, останали без амуниции те буквално хвърлят телата на загиналите срещу настъпващите османски войници. Не трябва да има никакво съмнение, че руснаците са били много доволни да имат българите за съюзници, а ние сме имали значителен принос за успеха. Да се твърди, че трябва да сме благодарни на руснаците за нашата свобода е все едно да се твърди, че трябва да сме благодарни на магазина, че ни носи хляб и да пропуснем да забележим, че си плащаме за него. Руснаците и българите са били съюзници в тази война и няма дългове, които да трябва да се плащат.

   Българите са си платили за свободата по единствения начин по който се плаща за нея – с кръв.
Tags:   bulgarian 
Posted by:   Stilgar
14:23 03.03.2014

Comments:

First Previous 1 Next Last 

Posted by   Данаил Рабаджийски (Unregistered)   on   17:03 03.03.2014

Съгласен на 10 000%  Само с едно не съм съгласен. Не сме заплатили само с кръв. Никоя армия не е можела да води такава война без солидна подкрепа от местното население. Зимнината на българина също трябва да се включи в цената.

Posted by   Guest (Unregistered)   on   13:14 04.03.2014

Няма как да воюваш сам срещу всички, дори и да не си много наясно как се случват нещата в реалния свят, поне от игрите сигурно ти е ясно че сам си за никъде.

Няма как да се освободим сами без външна помощ, руснаците може и да ги боли за нас и да са си гонили интереса, но факт е че са ни помогнали, когато останалите западни нации не им е пукало за нас и са си гонили интереса обаче с Османската империя.

Ние сме имали нужда точно от някой като руснаците чиито интерес е съвпадал с освобождението ни, така че да имат влияние в района, нещата са очевадни не виждам каква е тая пропаганда и как някой ще ни помогне ей така заради хубавите ни очи :)

А всеки който ми твърди как сами ще направим нещо, сам човек е само за тоалетната ;)

Posted by   echeveria (Unregistered)   on   20:47 04.03.2014

Няма армия която да разчита на "зимнината" на териториите на които воюва - някакви вицове тука се разправят :) В по късната военна история това се случва на няколко пъти - което води до масово измиране от глад на "домакините". Справка: германска окупация на Гърция и Украйна!

Posted by   Guest (Unregistered)   on   21:29 30.04.2014

Стилгар определено ме убеди че си промит мозък. Прочети за самарското знаме. Потърси информация колко от революционерите са учили в Русия. Срам ме е да чета как зрели българи не знаят нищо и правят нов прочит на историята подобно на "античните" македонци. Априлското въстание и редица други не са успели да ни освободят въпреки отзвука който имат, да пишеш че е трябвало да ни колят и да ни грабят и да сме си траели робството още десетилетия е престъпно, направо антибългарска пропаганда за оправдание на геноцид!Редица са писали и са имали опасения за руско робство, което така и не се е случило, напротив те ни помагат да си изградим армията и градовете ни след освобождението, макар западните "велики" сили да ни разделят поради на румелия и княжество поради страхът им от руско влияние и да ни слагат монарси от западните династии които по-късно ще ни вкарат и в двете световни войни познай на чия страна което довежда до национални катастрофи, а по-късно самият Чърчил подава листа на Сталин с разделението на сферите на влияние.

Posted by   Stilgar   on   22:31 30.04.2014

Че аз не съм писал, че трябвало да сме още под робство. Писал съм, че не трябва да сме благодарни на руснаците за това.

Posted by   Guest (Unregistered)   on   19:19 21.05.2014

Съгласен съм със Стилгар. Не дължим нищо на Русия. Така или иначе щяхме да се освободим и без "помощта" им. По това време османската империя вече е много слаба и е било въпрос на време.

Posted by   Guest (Unregistered)   on   21:37 19.05.2015

Колко слаба е била империята?Колко милиона са кюрдите и колко българите?Защо кюрдите и днес се борят за свободата си и няма изгледи да я получат.Единствено в Ирак има някаква възможност и то благодарение на съвпадането на интересите на САЩ и кюрдите.Мислете с главите си,а не с други части на тялото си.Пещерната русофобия е вредна за България и води единствено до национални катастрофи.В момента изпадаме все по-дълбоко в последната национална катастрофа.

Posted by   Guest (Unregistered)   on   16:18 20.04.2016

Тезата ти е правилна и доказва за пореден път че България не трябва да съществува като самостоятелна държава. Тъпите руснаци са водили война а не е трябвало. Трябвало е да изчакат малко, докато българите се превърнат в турци, сърби, гърци и цигани. Щеше да има може би Македония като част от Гърция. Много си прав Стилгар и за Левски и за всички въстания които все някога са щели да успеят. Трябвало е да изчакат българите момента когато Турция нямало да служи на Западна Европа като щит срещу Русия, и те щяха да ни подарят свободата без никакъв собствен интерес. Според мен даже е трябвало да изчакат Турция да влезе в ЕС - тогава щяхме да сме граждани на ЕС и на никой нямаше да му пука дали е българин. То не че сега на някой му. Това е само една подробност дето повече ни пречи отколкото има значение. Но да се върнем в началото на твойта теза която беше, че руснаците са направили грешката да ни освобождават. Мисля че това е поправимо и до 10 - 20 години както е тръгнало нещата ще заемат правилната историческа, европейска и трансатлантическа позиция. Ама си мисля че този път Македония няма да е част от Гърция.
Да си жив и здрав и да почиташ чат-пат история а не само програмиране.

First Previous 1 Next Last 


Post as:



Post a comment: