Тази година определено не беше от добрите за света на игрите. Въпреки че се дърпаха цяло десетилетие Blizzard официално се превърнаха от любима гейм компания в поредната корпорация и дори вече си нямат собствен президент. Новата Fallout игра успя да е огромен провал. Valve решиха да ни зарадват с първа игра от не помня вече колко години... и я беше игра на карти... за капак май също ще е провал. Някакъв third person shooter с танци е най-големият e-sports хит и дори The International за първи път не успя да повиши наградния си фонд спрямо предишната година. Дори хубавите новини имат тъмна страна.
Некореец е световен шампион по StarCraft за първи път от 2000 година, но въпреки невероятните му умения това е свързано и със значително свиване на корейската StarCraft II сцена. Имаме нов Quake и да, той е игра на годината според Stilgar, но положението му хич не е розово.
Технически
Quake Champions се появи през 2017, но официално беше в бета (неофициално все още трябва да е в бета) и се води, че е игра от 2018. Да започнем с лошото за да ни е гадно. За първи път Quake се разработва без участието на
John Carmack и играта просто работи зле. Много неща не работят, играта е бъгава до степен да крашва и лагва на случаен принцип, а това което играчите на shooters наричат netcode е в трагично състояние. Ракетите например изглежда излитат с някакво странно закъснение. Липсват качествени тюториъли, а някои карти са ръбати все едно играя Overwatch.
Изобщо не сме свършили с лошото. Играта не се радва на особена популярност. Резултатът е неприятна имплозия. Играчите които я играят са хардкор фенове на Quake които играят само това поне от 2000 година или от момента в който са пораснали достатъчно за да стоят на стол и да държат мишка (което е по-късно). Резултатът е, че аз съм най-слабият в ladder-а. Вярно, че съм стар и съм изгубил форма, но все пак едно време съм печелил локални турнири. Щом мен ме порят като риба представете си какво се случва с хората които не са опитвали никога Quake. Пускат играта един път, пердашат ги лошо и се отказват. Играта остава обречена на малко community просто защото новите играчи не се задържат достатъчно дълго за да се срещнат с други нови играчи и да играят равностойно. Освен всичко друго Quake е и една от най-грубите игри в историята. В Quake ако си малко по-слаб, не просто те бият ами направо те размазват. Може да завършиш с отрицателен резулат. В Quake 3 играта дори ти натъртваше това в лицето с обявления като "Humiliation". Вярно е че има режими като team deathmatch и free for all в които има народ, но дори там ти става ясно, че тежиш на отбора ако си слаб. Модерните игри прикриват некадърността на играчите и така ги мотивират да играят повече. В Quake лигльовци не ни трябват... само дето ни трябват парите им и да ни гледат турнирите.
Играта може да бъде закупена като нормална игра или да се играе на като free to play и шампионите да се отключват по някакви схеми, които не съм проучвал защото съм old school и си я купих. За да е модерна работата играта е пълна с безкраен брой скинове за шампионите и модели за оръжията, които се отключват по някакви схеми с experience, lootboxes и други простотии и естествено може и да се купят. За разлика от StarCraft където скиновете много ме дразнят в QC не са ми особен проблем. Ако има как да спра спама по менютата ще е добре.
Шампионите освен, че изглеждат различно имат различен health, armor и скорост. Това важи за максималните и стартовите стойности. Освен това имат едно или две пасивни умения както и едно активно. Примери за пасивни умения са подобрен контрол във въздуха или двоен скок. Дори strafe jump-ът е пасивно умение, което някои шампиони имат а други не. Активните умения си имат специален бутон и включват неща като телепорт, кука за придърпване, двойно оръжие, капан и други. Активните умения имат cooldown, който може да се намали със сибиране на powerups по картата. Активните умения не могат да се сравняват например с ultimates от Overwatch така че играта не се върти около тях. Концепцията за шампионите ми харесва, но все пак бих предпочел да няка активни умения и да имаме по-чист Quake където играта се балансира само чрез статистиките и пасивните умения.
Какви са добрите новини питате? Ами добрата новина е само една - това е истински Quake. Играта е бърза, не прощава, стратегически се играе като Quake (върти се около контролиране на ресурсите на картата) и е огромен кеф за игра когато работи. А да... може би не е станало ясно, но доста често играта работи на техническо ниво достатъчно добре за да си проличи, че в нея е скрит мощен, красив Quake. Всеки който се зареди с дозата мазохизъм необходима да понесе да го пердашат в продължение на месеци и техническите недостатъци може да усети удоволствието от играта (като истински мазохист). Нямам идея как да опиша усещането от Quake дуелите на някой който не е играл. Това е може би най-чистата форма на битка между двама човека под формата на стратегия + тактика + рефлекси. Дори StarCraft не е толкова благороден и спартански.
За съжаление не мога да предрека светло бъдеще на тази игра. Живеем във времена в които хората са мухльовци, които обичат да имат съотборници, които да обвинят за провалите си и затова игрите, които не се стремят към уравниловка не са на почит. За капак екипът разработващ играта не е способен да се справи с имплементацията ѝ достатъчно добре на техническо ниво, а маркетинг стратегията им изглежда не работи. Ако не се случи чудо този Quake ще замине в небитието и сигурно още 10 години ще трябва да чакаме нов опит да се възкреси поредицата.