Редно е и аз да се включа в обявяването на неща на годината за 2007. Днес смятам да връча престижната награда "Игра на годината според Stilgar" за 2007. От тази най-престижна класация в бранша автоматично отпадат всички игри, които не съм изиграл поради една или друга причина. Понякога авторите на играта са сбъркали още като са избирали жанра и. Понякога се дънят на самия финал. Например Bioshock я издъни вирусът вграден в нея. Бях решил да си я купя в първите 10 дена след като излезе, но на третия ден скандалът беше навсякъде из Internet и покупката бе отменена.
Победителят тази година е Portal. На пук на всички приказки, че игрите вече разчитали само на графика и не били интересни и новаторски, Portal се продаде много добре, обра сума награди (вкючително и най-престижната такава - моята). Portal не изглежда зле, дори напротив, но в нея няма някакви особени ефекти, детайлни текстури или други графични чудеса. Изискванията не са особено високи и общо взето в графиката и няма нищо което не сме виждали преди 3 години. Поради тази причина играта върви на хардуер от преди 3 години.
Историята на разработката е като американската мечта. Група студенти започват проект наречен Narbacular Drop. Въпросният проект е доста идеен mod за Half-Life 2. Поради новаторската концепция на модификацията Valve я забелязват и купуват... заедно с целия екип от разработчиците ѝ. В момента всички те работят във Valve, а се предполага, че да работи в компания като Valve е мечтата на всеки начинаещ разработчик на игри. Portal няма голям бюджет (в сравнение с HL2 Episode 2 например), но все пак всичко е изпипано до съвършенство.
И все пак да ви кажа за какво става въпрос. Концепцията е толкова гениална колкото и проста. Имаме стандартен 3D свят, first person view геймплей и една единствена пушка. Въпросната пушка има 2 режима на стрелба. В първия отваря върху повърхността, по която стреля син портал във втория оранжев. Когато играча мине през синия портал се появява от оранжевия и обратно. Инерцията също се запазва. Противниците са единствено няколко роботизирани кули, които стрелят по играча и се побеждават като бъдат съборени. Целта е да се докопате до изхода. Играта е от жанра пъзел. Има потенциал да се хареса на огромна аудитория от всякакви възрасти и полове.
Историята също е изключително зарибяваща, въпреки че единствените персонажи са героят и компютърът управляващ базата. Играта има невероятна атмосфера, а саундтракът кърти мивки. През цялото време ни залива доста специфичен черен хумор.
Наградата, която играта получава е споменаване като игра на годината на този бло... такова... лична уеб страница с многомилионна аудитория. Силно препоръчвам тази игра на всеки, независимо дали по принцип играе компютърни игри. Все пак всеки може (и трябва) да си позволи да изиграе една игра годишно. Дори не е много дълга.
Очаквайте следващата награда "Игра на годината според Stilgar" догодина...
I hope you will be still alive...