Измина още една година, през която не излезе
StarCraft II. При тези обстоятелства има смисъл да се обсъжда коя игра ще спечели престижната титла за 2009 година. През нея се появиха много качествени заглавия, които пренебрегнах. Игри като
F.E.A.R. 2 и
Braid не изиграх поради липса на време,
Aion и мега хитът
Call of Duty: Modern Warfare 2, който направи повече пари от филма Avatar, не погледнах защото жанрът им е загубена кауза, рок ориентираната игра на гениалният
Tim Schafer -
Brütal Legend пък не излезе за PC. Дори родната
Tropico 3 не се класира в списъка ми. Последната на този етап сякаш е най-успешната българска игра. И така кои са кандидатите за титлата тази година...
Left 4 Dead 2
Продължението на
миналогодишната игра на годината според Stilgar беше естествен кандидат за приза и тази година. Без съмнение това е по-добрият Left 4 Dead. Има повече от всичко. Повече оръжия, по-разчупени кампании, повече special infected. Не бива да пропуснем да споменем и култовите
Midnight Riders - рок бандата, на която всеки Left 4 Dead 2 играч е фен. Лично на мен количеството оръжия ми идва малко повече. Много от тях си приличат много и така стават безсмислени. Това личи особено много при меле оръжията. Тиган, крикет палка, бейсболна бухалка... все същото. Най-идиотското оръжие в играта без съмнение е електрическата китара. Много е тъпо когато в средата на зомби апокалипсис някой изръси "Guitar here!" очевидно намеквайки, че трябва да се използва като оръжие.
Проблемът с Left 4 Dead 2 е липсата на някакви специфични новости спрямо първата част. Ако Left 4 Dead изобрети нов жанр, то продължението няма основание дори да се нарича продължение. То е просто expansion - още от същото. Left 4 Dead 2 не може да спечели игра на годината. Все пак за хората, които не са играли Left 4 Dead, а искат да го направят Left 4 Dead 2 е по-добрата опция.
Street Fighter 4
Поредната игра от култовата fighting серия излезе през 2009. След множеството версии на Street Fighter Alpha и Street Fighter 3, за продължението се твърдеше, че ще е най-вече в стила на най-великата състезателна fighting игра на всички времена - Street Fighter 2. Когато споменавам SF2 имам предвид версията
Street Fighter II - Champion Edition Въпросната игра имаше сравнително малък брой специални удари, които се правеха сравнително лесно и със сигурност не даваха особено преимущество пред обикновените удари. Играта изискваше правилно преценяване на ситуацията и качество, което често се описва като "четене на мислите на противника". Следващите игри от поредицата наблягаха на все по-силни и зрелищни специални удари, които даваха сериозни предимство. Със сигурност SF4 е по-близо до SF2 отколкото до SF3 и SF Alpha. За съжаление според мен не достатъчно. Специалните удари се контрират сравнително лесно, но са достатъчно силни за да се предпочитат поне с повечето персонажи. В добавка има два индикатора за събиране на специални сили. Едната се събира при изпълнение или блокиране на удари и се нарича Super а другата при поемане на удари и се нарича Ultra. Всеки играч има super и ultra комбо, а част от super енергията може да се използва за подсилване на специалните удари. Докато в ultra комбото има някаква идея за връщане в играта на губещия играч, super комбото според мен е излишно и само поощрява наблягането на специални удари. За да е максимално неприятно някои от тях се правят безобразно трудно особено с клавиатура.
Стилът, в който са нарисувани персонажите е много приятна анимация със поносимо (малко) количество аниме елементи. Сатурацията на цветовете ми напомня на култовия филм
A Scanner Darkly. Като споменах персонажите е редно да кажа, че се завръщат всички от SF2 като има добавени и доста от другите части на поредицата както и чисто нови такива. За сметка на това песничката, която се върти в менютата е ОТВРАТИТЕЛНА. Може ли за озвучаване на fighting игра да поканят някаква boy група?
Като цяло SF4 е много добра игра, но и нея не мога да препоръчам чистосърдечно на всеки. Има още какво да се желае за да вземе престижна титла като "Игра на годината според Stilgar".
И така, победителят тази година е...
НЯМА ТАКЪВ!
Правилно прочетохте. Тази година имаше доста добри игри, но нито една от тях не беше нещо размазващо, революционно или култово. Със сигурност има много игри, които е добре да се изиграят ако човек харесва игрите, но за да се спечели настоящият приз се изисква нещо повече. На хората в игровата индустрия пожелавам успех през 2010!